Sweatshirt fra alt for lille til lige tilpas

Da jeg fandt denne sweatshirt i en genbrugsforretning, MÅTTE jeg bare have den.
Jeg er egentlig slet ikke til sweatshirts, men pga. farverne og snittet og detaljerne, ville den alligevel hjem til mig og bo (og så til 25 kr.). Jeg er vild med farverne og måden de er lavet på.
Der var bare ét problem: Det var en str. 34. Jeg er str. 36-38 i overkroppen, så trøjen var ubehageligt tætsiddende. Men jeg var så forelsket i den, at jeg måtte have den alligevel. Jeg kunne vel gøre noget ved den. Og så lå den i omsyningsbunken. 
Og lå og lå og lå og lå og lå. 
Og så besluttede jeg mig til at bryde min regel nr. 1 og købe noget matchende stof til den (for jeg havde intet i gemmerne der passede til, og med de mange farver på den ville jeg ikke tilføje nye farver).
Så jeg købte to strimler rib i pink/fuchsia og i neongrøn.
Og så lå og lå og lå og lå og lå trøjen i bunken i lang tid igen.
Men i torsdags blev jeg pludselig ramt af en pludselig lyst til at få gjort noget ved netop denne. 1 1/2 time senere var den færdig.

Jeg startede med at klippe den overlockede kant i siderne og ærmerne af. Jeg klippede ikke ribkanterne ved ærmerene og forneden op, da de var strækbare nok til at kunne passe til str. 36/38 også.

Jeg tog trøjen på og målte flere steder for at finde det sted, hvor der var brug for det bredeste stykke på henholdsvis ærmer og krop. Jeg lagde bevægelæg og sømrum til.
Jeg klippede to neongrønne strimler, 9 cm brede og i en længden fra underkanten op til raglansømmen.
Jeg klippede to fuchsia strimler, 10 cm brede og i længden fra raglansømmen til ærmekanten.

Og så syede jeg dem sammen og syede strimlerne på. I enderne syede jeg strimlerne fast i hånden.

Nu 14 cm større i krops-omkreds og 8 cm bredere i ærme-omkreds. Aaaaaaaahhhhh :-).

In English:

I just HAD
to have this sweatshirt, that I found in a thrift shop. I loved the
colours and patterning. I don’t usually wear sweatshirts, but I really
liked this one.
Unfortunately it was a size XS, and I am a size S/M. It was uncomfortably tight.

I
in fact liked it so much, that when I couldn’t find matching fabric in
my stash to widen the sweatshirt with, I broke my refashion rule no. 1:
Not buying anything extra to complete a refashion. I bought two strips
of jersey ribbing in fuchsia and neon green.

1. 
I cut of the overlocked edges, but didn’t cut open the ribbed edges as they were stretchy enough to accomodate being size S/M.


2. 
I
put the sweatshirt on and  measured where the biggest gab in the cut up
fabric was. 

3. 
I cut strips of fabric that wide + seam allowance + a
little extra for wiggle room.

4.
I cut the strips the length of the
sweatshirt from bottom to sleeve seam, and from sleeve seam to sleeve
edge. Then I sewed them together and sewed the strips into the
sweatshirt. I sewed the short edges by hand.



Now 14 cm  (5,5″) larger around the body and 8 cm (3,1″) larger around the sleeves. Aaaaahhh, much better, now I can breathe when I wear it.


3 Comments

  • Den er virkelg blevet fin og sidder super på dig nu 🙂

    Kh. Linette

  • Du er fantastisk og jeg beundre tit alle dine omsyninger.
    Denne falder på et meget brugbart sted,hvis man kan udtrykke det sådan.
    For ca. 14 dage siden fortalte jeg min store knægt at jeg godt kunne lave hans hættetrøje større, men jeg troede at jeg også skulle sætte ny rib på. Så det skal undersøges om den strækker sig nok. Tusind tak.

  • Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

Leave a Reply to Saga Cancel reply

Your email address will not be published.